René Van Veen
Gangsterland
Amsterdam: Q, 2015
396 p.
9789021400501 (paperback)

Maffiadoder wordt rabbijn

In Gangsterland, de hoogst originele, spannende en grappige misdaadroman van Tod Goldberg moet een gewetenloze maffiadoder onderduiken om even later terug op te duiken als een volleerde rabbijn in Las Vegas. Dat is niet goed voor gokkers en gelovigen.

Humor en spanning, het is niet altijd een goed huwelijk. De auteurs die humor en spanning op een intelligente manier kunnen combineren lopen niet dik gezaaid. De klassieke misdaadromans van Raymond Chandler (1888-1959) hadden de lekker cynische speurder Marlowe die het ene bon mot na het andere rondstrooide. ('Ze was blond. Zo blond dat een bisschop een gat in een glasraam zou stampen.') De grappigste schrijver van misdaadthrillers was zonder twijfel Elmore Leonard (1925-2013) die ooit het beste advies neerpende dat elke schrijver zich ter harte moet nemen: 'Ik probeer de delen weg te laten die lezers overslaan.' Bij ons is Bavo Dhooge een goede adept en ook Herman Brusselmans probeert zijn typische vorm van baldadige humor sinds kort met misdaadverhalen rond inspecteur Zeik te combineren. De humor is aanwezig, het spannende verhaal iets minder.

Het kan haast niet anders dat de Amerikaanse auteur Tod Goldberg (44) de klassieke m…Lees verder

Sal Cupertine is een huurmoordenaar van de maffia in Chicago, die in opdracht mensen omlegt en daarbij zo zorgvuldig te werk gaat dat hij nooit bewijs achterlaat. Tot hij zich in 1998 laat verleiden een speciaal soort heroïne te proberen. Onder invloed daarvan gooit hij alle voorzichtigheid aan de kant en doodt hij drie mannen die undercoveragenten van de FBI blijken te zijn, plus een informant. Hij moet dus verdwijnen en via zijn neef belandt hij in Las Vegas, krijgt een nieuw uiterlijk en een nieuwe identiteit. Hij wordt rabbijn David Cohen en verdiept zich met verve in zijn nieuwe rol. Maar de FBI-agent die zich verantwoordelijk voelt voor de dood van de agenten, wil wraak op Sal en jaagt op hem. De Amerikaans-Joodse journalist (1971) trok veel aandacht met zijn romans. Deze goed vertaalde tweede roman werd enthousiast besproken vanwege de bijzonder originele en geestige plot. Het heel grappige verhaal blijft dan ook met veel droge (Joodse) humor en veel vaart tot de laatste ontwik…Lees verder